Snøscooter

Snøscooter – “How to” & Smarte tips

snøscooter

Snøscooter - "How To" & Smarte Tips

Kan vi hjelpe deg? Vær så snill?

Jeg mener det - Vi i Powershop er mer enn middels interessert i snøscooter og ønsker å gjøre bruken av snøscooter til allemannseie. Vi scooterkjørere har i mange år blitt hardt motarbeidet av Staten, men heldigvis ble kommunen satt ansvarlig for å bygge åpne traseer og utgivelser av løyver fra 2015, til glede for noen, til enda mer frustrasjon for andre. Fornøyelseskjøring har vært til stor ulempe for natur, dyreliv, hyttefolk og skiførere, men vi mener det er fint plass til alle sammen.

 Har vi nordmenn blitt for sære? La oss spille hverandre gode, selv på fjellet. Vi kan se til Sverige hvor bra det fungerer der. Sverige er kjent for snøscooterfolket som et paradis på jord om vinteren med kilometervis med løyper og flotte friområder for aktiv kjøring.

Vi i Powershop ønsker å gjøre bruk av snøscooter mer tilgjengelig og aktuelt for det Norske folk, og tilby en god Norsk kundesupport og sikker handel. Undertegnede har mange års erfaring fra snøskuterbransjen og bred erfaring fra både bruk og vedlikehold.

I denne artikkelen har vi samlet noen råd og tips om bruk og enkelt vedlikehold. Vi mener den kan være til nytte for den som er nybegynner, og til og med den mest hardbarkede snøscooterfører.

Innholdsfortegnelse

Pakkelisten

La oss begynne med pakkelisten. Det er et visst utvalg man burde ha med, og da gjelder pakkelisten for de lengere turene. Først og fremst – skal du på en lang scootertur, aldri dra alene.

Det mest essensielle for din og andres sikkerhet:

Dette kan høres mye ut. Men husk at det alltid er en som ikke har med noen ting på tur. Så dine ting kan redde andre. Husk også alltid å sjekke værmeldingen før turen. Meldt dårlig? Bli hjemme.

*Tampong – joda, superlurt! Dypp tampongen ned i bensintanken og du er garantert fyr på bålet!

Scooteren – alt ok?

Klar? Sekken er pakket, sola skinner, gutta er klare. Scooteren da? Er den klar?

Full bensintank, full oljetank, beltet er riktig justert, og reima ser bra ut.

Eller? Hvordan skal egentlig reima se ut?

Mange stopp på fjellet skyldes defekt reim. Det mest vanligste er en overopphetet reim. En reim som har vært overopphetet har en blå-farge på yttersiden og den ser blank ut. Da har reimen blitt varm og den er svekket. Da har også gummien i reimen blitt hard og den vil ikke lenger ha samme grep på clutch-skivene lenger. Bytt reim!

 Årsaken kan være:

  • Urenheter eller olje på clutch-skivene, rengjør nøye.
  • Feil innkjøring av ny reim. Vær snill mot nye reimer i starten, de trenger å bli innkjørt.
  • Slitasje i sekundær-variator. Variator må overhales, bytte fjær eller buttons.
  • For hard bruk eller for mye Hk, gjerne da på modifiserte maskiner.

Andre vanlige feil på reim kan være:

  • Skjev eller ujevn slitasje.
  • Korden (tråden) har løsnet eller er borte.
  • Sprekker
  • Deler har falt av.

I alle disse tilfellene, bytt reim! Og ved anledning få sakkyndige til å sjekke linjering og slitasje på din variator for å unngå problemer. Dette er viktig for både din egen og andres sikkerhet.

Hvordan bytte reim da? 

Joda, enkel sak på de fleste scootere i dag. Finn frem det originale verktøyet som følger med scooteren. Der finnes det et verktøy som man skrur inn i sekundær-variator som skyver skivene fra hverandre. Reimen er nå løs og kan enkelt byttes. Husk å sjekke rotasjonsretningen på ny reim. Om det ikke finnes en pil eller lignende, så skal alltid teksten på reimen rettes mot deg.

Klar for oppstart! Startsnora røyk! Hva nå??

Mange scootere er i dag utstyrt med både el.start og snorstart. Kjempelurt, da har man alltid et alternativ hvis batteriet skulle bli flatt.  (BTW – les vår artikkel om vedlikehold av batteri HER).

Men hva hvis batteriet er flatt, eller man ikke har el.start, og startsnora ryker? Krise! Nja, det finnes en måte å allikevel få start på maskineriet. Ofte så følger det med en nødsnor i verktøysettet, hvis ikke så fulgte du vel pakkelisten vår og har med allikevel?  Denne snoren eller reimen snurrer du rundt primær variator (den fremste), slå på tenning og dra i snoren slik at variator snurrer. Voila!

Hvordan slepe en snøscooter?

Vanlig tilfelle på turen. Alltid en som stopper og ikke får start igjen og mangler utstyr for å kunne fikse. Da må det slepes ned igjen og tilbake til hytta.

Ikke så fryktelig avansert affære, men allikevel mange som spør. Det første du må huske på er å ta av reimen. Hvis ikke vil motor og drivverk gå rundt når man sleper scooteren. Det er uheldig for motor og variator. Finn fram stropper eller tau som du selvfølgelig har pakket med. Fest stropper i bunn av spindel på begge sider og fram til scooter som trekker. En person må sitte på scooter som blir slepet for å kunne bremse. Kjør sakte for å kunne ha kontroll.

snøscooter

Nye triks til gammel ringrev

Du som leser dette innlegget har sikkert kjørt en snøscooter før og har ingen interesse av å skulle «lære» å kjøre scooter av en artikkel! Men vi tar allikevel og går gjennom veldig kjapt de meste viktigste punktene, bare på trass..

  • Alle scootere har det vi kaller 3 trykkpunkter. Styre, sete og fotbrett. Måten du beveger deg mellom disse punktene bestemmer kontrollen og balansen på scooteren. Flytt vekten din fremover ved akselerasjon, bakover ved brems og sideveis ved sving.
  • Flytt alltid kroppen ut til den siden du svinger til.
  • Ved løst underlag tipper du scooteren over til siden du skal, og holder kroppen godt ut for å holde balansen.
  • Ved kjøring i bakke er det normalt best å kjøre rett på bakken. Da minimere du risikoen for velt.
  • Hvis underlaget er veldig løst, spesielt i bakker, lønner det seg å pumpe gassen.
  • Ved skrå-kjøring i bakke må man lene seg, eller henge inn mot bakken for å holde balansen. Stå gjerne med begge ben på samme side og heng inn. Kontroller scooteren med gassen.
  • Om du kjører med passasjer må han eller hun følge samme kroppsbevegelser som fører.
  • Ved bremsing i nedover-bakke lønner det seg også å pumpe bremsen. På den måten «renser» du belte for snø under bremsingen. Prøv å ikke låse belte under brems.
  • Flytt kroppen bakover på brems i nedover-bakke.
  • I noen tilfeller kan det lønne seg å gi noe gass i nedover-bakke. For mye brems kan låse belte, den kan begynne å skli og man mister kontrollen.
  • Om du skulle oppleve å ikke få ned farten tilstrekkelig kan det lønne seg å svinge skiene frem og tilbake under nedbremsing. Man skaper da mer friksjon i snøen.
  • Om du er helt fersk vil det lønne seg å finne en åpen plass for å øve på kjøreteknikker.

Generelle tips til bruk og kjøring

  • Ha ute isrivere med hardt underlag for å sikre tilstrekkelig kjøling til motor og sleider
  • Ved kjøring på sørpete islagte vann med overvann – hold middels høy jevn fart og stø kurs
  • Dårlig sikt? Senk farten. Bytt til gule brilleglass, disse gir bedre sikt.
  • Sikkerhet er viktig – bruk hjelm og kle deg godt
  • Husk – kjører du en strekning på fjellet i 1 time vil det ta 1 dag å gå samme strekning tilbake

Sist men ikke minst – vi presiserer alltid:

  • Kjør edru! Alt for mange ulykker skjer pga alkohol i kroppen.
  • Alltid bruk hjelm
  • Aldri kjør lengere turer alene

Vi har også en fin artikkel som omhandler lover & regler for snøscooter-bruk – les den her

Syns du denne artikkelen var nyttig? Del den med venner da vel!

startproblemer
x – Kopi

Artikkel av vår egen Morten Jensen

Morten har lang ferdsel innen bruk og vedlikehold av snøscooter, og en brennende interesse for alt med motor. Morten sitter alltid beredt på vår live chat. Nøl ikke med å ta kontakt om du skulle trenge hjelp med deler eller utstyr. Vi er her for deg 🙂